آخرین عناوین

پنجشنبه 19 فروردين 1395-8:46 کد خبر:21793

بودجه بندی احساسی شهرداری های مازندران:

سقوط آزاد شهرداری قائم شهر/ آیا "بیژنی" در مسیر "حجازی" قرار خواهد گرفت؟

سال گذشته شهرداری قائم شهر خبر از تصویب بودجه بزرگ داد و در نهایت همگان شاهد سقوط معنا دار برنامه های شهرداری قائم شهر بودند،این داستان اینبار در شهرداری بابل در حال تکرار شدن است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش، سال گذشته دقیقا در چنین روزهایی بود که شهرداری و شورای اسلامی قائم شهر با سر و صدای زیاد خبر از تصویب بودجه بزرگ شهرداری که نسبت به گذشته جهش قابل ملاحظه داشت دادند.

شورا ی اسلامی شهر قائم شهر با ابلاغ بودجه دویست میلیاردی که به پیشنهاد شهردار باتجربه خود تنظیم کرده بود در میان شهرهای استان مازندران پس از ساری دارای دومین بودجه بزرگ شهری شد که واکنش های متفاوتی را بر انگیخت.

عده ای از منتقدان واقع بین از همان ابتدا بر این باور بودند که تصویب چنین بودجه ای برای شهرداری قائم شهر منطبق با واقعیت ها نیست و حتی اگر آنچنان که اعلام شده بود مقرر گردید تا بخشی از این بودجه از طریق فروش اموال، املاک و مستغلات فراهم گردد باز هم تحقق این رقم درشت برای یک شهر کارگری مانند قائم شهر دور از واقعیت و نامعقول است.

اما برخی ها در درون شورا و شهرداری با رد این نظرات معتقد بودند که شهرداری قائم شهر با همت حجازی به راحتی این تعهد کوششی را برآورده خواهد کرد.

با توجه به مشخص نبودن محل درآمدها و ابهام درنحوه فروش اموال شهرداری از همان ابتدا این نحوه بودجه بندی با اما و اگر مواجه بود منتها به دلایل گوناگون از جمله مسائل و حاشیه هایی که بین جریان حجازی و جریان عبوری ایجاد شده بود به نظر می رسید که این عمل نوعی ایجاد رقابت برای نزدیک شدن به  بودجه نجومی شهرداری ساری باشد که حجازی بی محابا دل به دریا زده و با این ریسک در صدد اثبات حقانیت خود برآمد.

اما برخلاف امیدواری هایی که حجازی برای خود ایجاد کرده بود و با گذشت نه ماه پس از شروع سال مالی تنها چهل درصد از بودجه محقق شده بود که همین امر موجب گشت تا کم کم زمزمه های عدم تحقق بودجه در میان رسانه ها و برخی از اعضای شورای شهر به گوش برسد.

در نهایت و با فرارسیدن پایان سال نود و چهار همگان شاهد سقوط معنا دار برنامه های شهرداری قائم شهر بودند که از مجموع دویست میلیارد تومان مصوب شده تنها هشتاد میلیارد تومان محقق گشت که بسیار نا امید کننده بود.

همین شکست در بلند پروازی ها بود که سبب گشت برای سال نود و پنج، شورای اسلامی شهر قائم شهر کاملا دست به عصا شود و با عقب گردی معنا دار و با رد پشنهاد صد و پنجاه میلیاردی شهرداری نهایتا روی عدد نود میلیارد به توافق برسد.

اما این داستان ظاهرا  به شکل دیگری و اینبار در شهرداری بابل در حال تکرار شدن است.

با فعل و انفعالاتی که در شهرداری بابل به وقوع پیوست به ویژه با کنار رفتن فرهاد عسکری که منجر به انتخاب اردشیر بیژنی به سمت شهردار شد و با توجه به اینکه زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده بود انتظار می رفت تا شهرداری بر اساس نظر کارشناسی که قبلا در مورد بودجه انجام شده است نسبت به بودجه سال آینده تصمیم گیری معقول نماید .

در ابتدا ظاهرا تصمیم بر این بود که بودجه پیشنهادی بر اساس کار کارشناسی نزدیک به صد و چهل تا صد و هشتاد میلیارد تومان به شورا ارائه شود که شهردار جدید هم طی گفتگویی با شبکه های مجازی بر این امر اذعان کرد منتها چند روز بعد و به ناگاه که معلوم نیست با چه پشتوانه کارشناسی انجام شده است نهایتا عدد دویست و سی و هفت میلیارد تومان به سرعت به صحن شورا ارسال و به همان سرعت هم تصویب شد.

با توجه به تجربه ناموفق شهرداری قائم شهر در تعجیل و وارد کردن احساسات در ارائه بودجه و عدم موفقیت در تحقق آن این احتمال وجود دارد که شهردار جدید بابل هم پای در همان مسیر گذاشته باشد چرا که برای بررسی دقیق و همه جانبه تحقق بودجه دویست و چهل میلیاردی نه زمان کافی در اختیار داشته است و نه تجربه بودجه بندی برای شهرداری مهمی مانند بابل.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :